Oferta: Materiały dla inwestora

 

Materiały dla inwestora

Przygotowanie materiałów dla inwestora ma na celu przygotowanie materiałów dostosowanych do konkretnej sytuacji.

Przygotowanie materiałów inwestycyjnych należy odróżnić od opracowania czy analizy modelu biznesowego projektu. Przygotowanie materiałów inwestycyjnych i rozpoczynanie procesu pozyskania inwestora ma sens tylko po zakończeniu głównych prac nad modelem biznesowym.

Materiały dla inwestora powinny być przede wszystkim dostosowane do procesu selekcji projektów przez inwestorów.

Sposób poszukiwania projektów przez inwestorów, w tym przede wszystkim fundusze, omawiałem szczegółowo przede wszystkim w dwóch tekstach:

Teaser inwestycyjny

Ze względu na stosowanie przez fundusze “lejka” w zakresie poszukiwania projektów rekomenduję zastosowanie na tym etapie teasera inwestycyjnego. Jego najważniejszym zadaniem jest pozyskanie wstępnego zainteresowania projektem przez inwestora.

O kształcie teasera inwestycyjnego decyduje startup, a nie fundusz. Warto to wykorzystać tę kluczową przewagę.

Przeczytaj więcej w Teaser inwestycyjny. Jak napisać? Przewodnik.

“Story” na spotkanie z inwestorem i prezentacja inwestycyjna (pitch-deck)

Kolejny etap selekcji projektów przez fundusz to uzyskanie informacji o projekcie od firmy podczas spotkania. Takie spotkanie będzie decydować o kontynuowaniu zainteresowania funduszu i rozpoczęciu due diligence (analizy) projektu.

Spotkanie wymaga przede wszystkim przygotowania się ze strony założycieli startupu czy właścicieli firmy. Przygotowanie “story” dla funduszu jest kluczowe. Drugorzędne znaczenie ma sama prezentacja inwestycyjna (pitch-deck). Jej przygotowanie nie stanowi znaczącego problemu.

O pierwszym spotkaniu z inwestorem pisałem w:

  • Pierwsze spotkanie z inwestorem. Czego oczekiwać?
  • Przygotowanie do spotkania z inwestorem VC – o czym pamiętać?

Due diligence projektu

Due diligence wymaga od założyciela startupu czy właściciela firmy dwóch rzeczy:

  • modelu finansowego
  • informacji opisowych dotyczących firmy i rynku.

Na tym etapie może się przydać biznesplan projektu. Z punktu widzenia inwestorów, formalny biznesplan ma znaczenie drugorzędne. Inwestorzy po prostu oczekują konkretnych informacji dotyczących między innymi produktów czy usług, ich przewag, klientów, dostawców, konkurencji.

O procesie due diligence, modelu finansowym, prognozach itp. pisałem w wielu tekstach. Sprawdź stronę Startową, gdzie umieściłem pełną listę tekstów z bloga.