Nazwa firmy. Jak wymyślić? Na co uważać? Przykłady.

znakowanie konia poprzez wypalanie

Nazwa firmy powinna w sposób ogólny nawiązywać do misji firmy, jej celów, propozycji wartości dla klientów czy też głównych cech firmy.

Powinna ona również uwzględniać obecną sytuację firmy, ale jednocześnie brać pod uwagę sposób i tempo rozwoju.

Wybór właściwej nazwy firmy stanowi dla wielu założycieli firm dość duży problem. Niektórzy z nich przywiązują dużą wagę do tego procesu.

Do stworzenia nazwy firmy można podejść na wiele sposobów. Poniżej omawiam siedem najważniejszych podejść, które się wykorzystuje, aby wymyślić nazwę firmy. Mam nadzieję, że ułatwią one wybór nazwy każdemu założycielowi firmy.

Proponuję wziąć pod uwagę następujące sposoby:

  • akronim (skrótowiec),
  • mieszanka dwóch słów,
  • odniesienia do literatury, Biblii czy mitologii,
  • wykorzystanie słów w innym języku,
  • opisowa nazwa firmy,
  • użycie nazwiska założyciela czy obecnego właściciela,
  • wykorzystanie nazw geograficznych,
  • nawiązanie do cech zwierząt (nazwy animalne).

W końcowej części niniejszego tekstu przedstawiam, co jeszcze należy wziąć pod uwagę, gdy zastanawiasz się jak wymyślić nazwę firmy.

Na stronie Startowej zamieściłem listę ważniejszych tekstów z bloga. Listę podzieliłem dla ułatwienia na sekcje tematyczne.

Znajdziesz tam między innymi teksty poświęcone pozyskaniu kapitału, sprzedaży firmy oraz wycenie firmy.

Może zainteresuje Cię Misja firmy. Jak przygotować? Definicja. Przykłady.

Zapraszam do lektury Fundusze seed capital. Jak działają? W co inwestują? albo Elevator pitch nie działa. Tak nie zdobędziesz inwestora.

Nazwa firmy jako akronim

Nazwa firmy może być stworzona jako akronim, czyli słowo powstałe w drodze skrócenia wyrażenia składającego się z dwóch lub więcej słów.

Taka nazwa powstaje poprzez wykorzystanie pierwszych liter (inicjałów) każdego ze słów w wyrażeniu albo części tych słów.

Przykładem zastosowania inicjałów jest nazwa koncernu C&A. Ta nazwa firmy pochodzi od imion dwóch braci, którzy założyli firmę w 1841 roku w Holandii. Byli to Clemens and August Brenninkmeijer.

Inny przykład to BBC, czyli British Broadcasting Corporation (nazwa mediów publicznych w Wielkiej Brytanii).

Dzisiejsza nazwa KGHM Polska Miedź S.A. pochodzi z dawnej nazwy, czyli Kombinat Górniczo-Hutniczy Miedzi.

Przykładem połączenia części słów w wyrażeniu jest Adidas. Nazwa ta to powstała z połączenia skrótów imion dwóch założycieli, czyli Adolfa („Adi”) i Desslera („Das”).

Nazwa firmy Kazar wywodzi się z połączenia nazwiska i imienia założyciela, czyli Kazienko Artur.

Podobnie powstała nazwa firmy Bakoma. Jest ona akronimem powstałym w oparciu o imię i nazwisko żony założyciela firmy (Barbara Komorowska) i nazwisko wspólnika (Edward Mazur).

Nazwa największego producenta i dystrybutora w Polsce, czyli CCC, wywodzi się ze sloganu marketingowego: „Cena Czyni Cuda”.

Jako ciekawostkę dodam, że w 2007 roku firma CCC, zmieniła nazwę na NG2, aby odciąć się od „starej filozofii” działania (koncentracji na sprzedaży taniego obuwia). W 2013 roku firma powróciła jednak do starej nazwy.

Stosowanie akronimów w procesie kreacji nazwy firmy to chyba najczęściej wykorzystywane podejście.

Mieszanka dwóch słów

Nazwa firmy może stanowić mieszankę dwóch słów, kojarzącą się z czy nawiązującą do prowadzonej działalności.

Najbardziej chyba znaną nazwą, która powstała jako kombinacja słów jest Groupon. Nazwa ta powstała od połączenia dwóch słów, czyli “group” and “coupon”, czyli „grupowe kupony”.

Nazwa marki Inka, najbardziej znanego producenta kawy zbożowej w Polsce, to połączenie słów “instant” i “kawa”.

Jako przykład może też posłużyć nazwa firmy Apart. Wywodzi się ona również z pierwszych liter imion właścicieli: Adama i Piotra Rączyńskich (akronim). Do inicjałów dodano słowo „art”, które oznacza “sztukę”.

Nazwa firmy Kolastyna pochodzi od składników (białka) wykorzystywanych przez firmę, czyli “kolagenu” i “elastyny”.

Podobnie jest w przypadku nazwy firmy Bakalland. Powstała ona z połączenia dwóch słów: bakalie i land, czyli kraina bakalii (suszonych czy kandyzowanych owoców).

Nazwa firmy zaczerpnięta z literatury, Biblii czy mitologii

Aby wymyślić nazwę firmy można posłużyć się inspiracją pochodzącą z literatury, mitologii czy też Biblii.

Przykładowo, nazwa Samsonite wzięła się od postaci Samsona, siłacza ze Starego Testamentu.

W Polsce, przykładem takiej nazwy jest producenta ciągników, czyli Ursus. Nazwa ta nawiązywała do jednej z postaci w powieści “Quo vadis” Henryka Sienkiewicza, która była uosobieniem siły.

Inny przykład to nazwa firmy Jutrzenka, która wzięła się od greckiej i rzymskiej bogini brzasku i świtu oraz narodzin dnia.

Nazwa firmy Atlas nawiązuje do mitologii greckiej. Atlas to tytan dźwigający sklepienie niebieskie na barkach, symbol siły i wytrzymałości.

Wykorzystanie słów zagranicznych

Nazwa firmy może powstać jako “wolne” tłumaczenie konkretnych wyrażeń na język obcy lub wymyślanie nazwy firmy, która pozytywnie nawiązuje do wizerunku firmy. W Polsce najczęściej wykorzystywany jest język angielski oraz, rzadziej, język francuski, włoski czy hiszpański.

Przykładowo, polska sieć supermarketów sprzedająca między innymi sprzęt RTV i AGD, komputery, oprogramowanie, multimedia przyjęła nazwę Media Expert.

Inne przykłady to Yes, Solaris, Sante, Sphinx czy Gino Rossi.

Opisowa nazwa firmy

Opisowa nazwa firmy to nazwa, dzięki której klient od zazwyczaj razu wie czym się firma zajmuje lub jak działa. Taka nazwa jest stosowana bardzo często w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych czy małych spółek.

Może również chodzić o nawiązanie do ważnej cechy firmy czy też jej produktów.

Przykładowo, nazwa sieci małych marketów 7/11 w Ameryce Północnej wzięła się stąd, że punkty były otwarte codziennie od 7 rano do 11 wieczorem. Od lat sześćdziesiątych sklepy te są otwarte przez całą dobę, ale nazwa pozostała bez zmian.

Opisowe nazwy firmy również są często stosowane przez firmy działające online. Przykładem może być nazwa firmy eobuwie.pl S.A. (przejętej w 2016 przez CCC S.A.).

Inne przykłady opisowych nazw to między innymi Qpony.pl, kupon.pl, zrabatowani.pl czy alerabat.pl.

Nazwisko i / lub imię założyciela

Nazwa firmy może bezpośrednio pochodzić od nazwiska założyciela czy właściciela. Przykładowo, nazwa koncernu Bayer pochodzi od nazwiska założyciela Friedricha Bayera.

Podobnie, nazwa firmy Boeing pochodzi od jej założyciela, czyli Williama Boeinga.

W Polsce nazwy firmy opartych na nazwisku założyciela czy właściciela to na przykład:

  • Ziaja (Aleksandra i Zenon Ziaja), Koral (bracia Józef i Marian Koral), Wittchen (Jędrzej Wittchen), Ryłko (Stanisław Ryłko), Roleski (Marek Roleski), Ochnik (Cezary Jacek Ochnik), Oskroba (Wacław Oskroba), Wojas (Wiesław Wojas), W.Kruk (Władysław Kruk), Dr Irena Eris (Irena Eris), Kler (Piotr Kler).

Nazwa geograficzna

Aby wymyślić nazwę firmy wykorzystuje się często nazwy geograficzne.

Przykłady bardzo znanych nazw firm i marek w Polsce to między innymi: Barlinek, Tymbark, Winiary, Vistula, Bytom czy Żywiec.

Nazwy firm zagranicznych opartych o miejsca geograficzne to na przykład Adobe. Ta nazwa firmy powstała od rozlewisk rzeki Adobe, w pobliżu której miał dom założyciel firmy, czyli John Warnock.

Inny przykład to nazwa firmy Amazon, która się wzięła od rzeki Amazonki. Nazwa ta ma nawiązywać do wielkich mas wody przesuwających się po kontynencie w kierunku oceanu, widocznych nawet z kosmosu.

Nawiązanie do cech zwierząt (nazwy animalne)

Bardzo często wykorzystywanym sposobem, aby wymyślić nazwę firmy, jest nawiązywanie do zwierząt i ich cech.

Jako przykład takiej nazwy można podać Camel Acive, która ma odzwierciedlać niestrudzoną energię, ale też funkcjonalność i niezawodność.

Inne nazwy to między innymi: Crocodile (marka odzieżowa), Falcon Systems (firma IT), FireFox (przeglądarka internetowa), Greyhound (dalekobieżne przewozy pasażerskie w USA), a także RedBull czy Jaguar.

Bardzo znane animalne nazwy firmy to Biedronka czy Żabka.

Co jeszcze należy mieć na uwadze, aby wymyślić nazwę firmy?

Zastanawiając się nad nazwą firmy warto dokonać analizy potencjalnych nazw biorąc pod uwagę następujące kwestie:

  • sprawdzenie w Internecie czy nazwa firmy czy podobna już występuje, szczególnie w obszarze firm konkurencyjnych,
  • sprawdzenie czy dana nazwa nie jest chroniona jako znak słowno-graficzny,
  • skonsultowanie potencjalnej nazwy firmy z osobami trzecimi,
  • sprawdzenie czy istnieje wolna domena,
  • unikanie trudnych do wymówienia nazw (tak, wiem, nie jest łatwo wymówić Private Equity Consulting! 🙂 ),
  • unikanie nazw, które pochodzą z innego języka i wymagają znajomości zasad wymowy obowiązujących w tym języku (np. w Polsce taki problem łączy się z nazwą “Auchan” czy “Carrefour”),
  • zadbanie, aby wszyscy wspólnicy, a nawet kluczowi pracownicy akceptowali daną nazwę firmy,
  • unikanie nazwy, która może ograniczać firmę w przyszłości (np. problem z nazwą CCC),
  • odkładanie wyboru nazwy firmy w czasie.