Podstawowe dane o startupie w teaserze inwestycyjnym

Daj sie znaleźć inwestorowi. Blog. Private Equity Consulting. Mariusz Malec

W Teaser inwestycyjny. Jak napisać? Podręcznik. przedstawiłem, iż oprócz istotnych informacji dotyczących samego projektu czy firmy, teaser inwestycyjny powinien zawierać informacje mniej ważne, ale również potrzebne.

Należą do nich: nazwa firmy lub projektu, nazwa miasta, gdzie mieści się siedziba firmy oraz dane kontaktowe, a w tym imię i nazwisko osoby do kontaktu oraz jej funkcja, numer telefonu komórkowego, adres email i adres witryny WWW firmy czy projektu.

Negocjacjom i procesowi pozyskania inwestora poświęciłem wiele tekstów, z których najważniejsze znajdziesz na stronie Startowej.

Myślę, że zainteresuje Cię Jak pozyskać inwestora VC na rozwój startupu? albo Książki o startupie. 4 najlepsze propozycje czy Misja firmy – warto się męczyć nad jej opracowaniem??

Polecam też Rynek taxi – kto wygra? Analiza rynku i trendów. oraz 4 sposoby doskonalenia teasera inwestycyjnego.

Nie ukrywaj nazwy firmy

Nie zdarza się to często, ale niektórzy przedsiębiorcy, prezentując swój startup w teaserze inwestycyjnym ukrywają jego nazwę i w zamian posługują się jakimś ogólnym sformułowaniem, które ma nawiązywać do tego czym firma się zajmuje.

Według mnie ukrywanie nazwy firmy, która znajduje się na wczesnej fazie rozwoju nie ma najmniejszego sensu. Przeciwnie, należy się zastanowić jaką nazwę wybrać, aby dobrze zapadała w pamięć, a przy okazji nawiązywała do podstawowego biznesu, który jest lub będzie realizowany.

Jeśli firma jeszcze nie istnieje to przedsiębiorca powinien posługiwać się nazwą projektu, która w przyszłości będzie mogła stać się nazwą firmy.

Nie mnóż bytów

Nie ma większego sensu stosowanie oddzielnej nazwy dla firmy i głównego produktu czy usługi. Zazwyczaj słyszę przy tym argument, że podział jest konieczny, ponieważ w przyszłości będą wprowadzane kolejne produkty.

Jeśli firma zamierza na początku wprowadzać jeden produkt (do czego zachęcam przedsiębiorców na wczesnym etapie rozwoju firmy) to myślenie o przyszłości warto przesunąć na później.

Na początku rekomendowałbym tę samą nazwę dla firmy i głównego produktu czy usługi. Identyfikacja firmy, a także działania PR-owe i marketingowe będą bardziej efektywne.

Lokalizacja

Teaser inwestycyjny powinien zawierać informację dotyczącą miejsca prowadzenia działań operacyjnych. Nie chodzi tu o podawanie pełnego adresu, ale wystarczy podać miasto, a jeśli jest to miejscowość to można dodać informację o pobliskim większym mieście.

Jeśli część członków zespołu mieszka w innym mieście to warto o tym wspomnieć. Zdarza się, że firma działa we Wrocławiu, a jedna z kluczowych osób mieszka na stałe w Krakowie i przebywa w siedzibie firmy 2-3 dni w tygodniu.

Podstawowe dane kontaktowe

Nie widzę większego sensu w podawaniu pełnego adresu w teaserze, chyba, że jest to wymagane przez konkretnego inwestora.

W większości przypadków powinny wystarczy podstawowe dane kontaktowe:

  • imię i nazwisko osoby do kontaktu oraz jej funkcja;
  • adres email;
  • numer telefonu komórkowego;
  • adres witryny WWW firmy czy projektu (jeśli taki istnieje).

Osobą, z którą inwestorzy powinni się kontaktować powinien być prezes spółki lub główny zarządzający projektem.

Jeśli finansowania poszukuje firma, która już ma fazę startupu za sobą to osobą odpowiedzialną za kontakt inwestorami może być inna kluczowa osoba.

Nie powinna to być osoba odpowiedzialna za PR czy marketing w firmie.

Warto pamiętać, aby adres email wyglądał profesjonalnie. Jeśli projekt nie ma własnego adresu WWW to najlepiej użyć darmowego konta oferowanego przez największych dostawców takiej usługi, np. gmail.com.

W adresie email proponuję użyć pełnego imienia i nazwiska lub pierwszej litery imienia nazwiska.

Jeśli firma czy projekt ma wykupiony własny adres internetowy (np. firma.pl), a zespół korzysta z adresów email powiązanych z tym adresem (imię.nazwisko@firma.pl) to warto zadbać, aby w sieci pod adresem firmy widoczna była przynajmniej podstawowa witryna WWW firmy czy projektu.

Według mnie typ domeny w adresie internetowym firmy nie ma większego znaczenia, warto jednak wykorzystać jedną z podstawowych, jakimi są pl, com lub eu.