5 podstawowych form biznes planu

Najkrócej można powiedzieć, że biznes plan określa cel biznesowy i sposób realizacji tego celu.
Określenie sposobu realizacji wymaga przedstawienia analizy firmy czy projektu, produktów czy usług, rynku, otoczenia gospodarczego, a w tym konkurencji, planu operacyjnego oraz prognoz.
Biznes plan to nasz plan działania, niezależnie od tego jaką ma formę, który powinien być zawsze dostosowany do sytuacji i adresata.
Biznes plan może być jednak przedstawiony w kilku formatach i to nie tylko na piśmie.
Procesowi pozyskania inwestora poświęciłem wiele tekstów, z których najważniejsze znajdziesz na stronie Startowej. Zamieściłem tam listę najważniejszych tekstów z bloga.
Polecam również:
1. „Tradycyjny” biznes plan
Zwyczajowo, gdy myślimy o biznes planie myślimy o grubym, co najmniej 60 stronicowym dokumencie napisanym w Wordzie z tabelami finansowymi w Excelu jako załącznikiem. Jest to jeden z najbardziej popularnych formatów, a jednocześnie ten, który najczęściej mógłby być zastąpiony innymi formatami.
O biznes planie napisałem wiele tekstów, a w tym między innymi:
- Biznes plan na dotacje unijne. Na czym polega?
- Biznes plan do banku. Co go wyróżnia? Czy się przydaje?
2. Teaser inwestycyjny
Gdy szuka się inwestora warto przygotować na początek jedno-dwustronicowe podsumowanie naszego przedsięwzięcia, czyli teaser inwestycyjny.
O teaserze inwestycyjnym pisałem bardzo szeroko w Teaser inwestycyjny. Jak napisać? Przewodnik.
Taki biznes plan musi być zawierać wszystkie elementy opisane powyżej i powinien być poszerzony o elementy specyficzne dla danego projektu i rynku. Inwestorzy Venture Capital nie chcą czytać od razu dokumentów grubych jak „Krzyżacy” w jednym tomie.
W takim przypadku czytają wstęp, gdzie jest podsumowanie projektu, ewentualnie kartkują resztę dokumentu w poszukiwaniu uzupełniających wstęp informacji.
Zaglądają również do podsumowania prognoz. Tyle wystarczy, aby stwierdzić na początek czy projekt jest interesujący czy nie.
3. Prezentacja inwestycyjna (pitch deck)
Podczas spotkania z inwestorem czy inwestorami, gdy opowiadamy o naszym projekcie, warto posłużyć się materiałem przygotowanym w programie Power Point. Biznes plan w tej formie to prezentacja inwestycyjna, czyli pitch deck.
Jeśli inwestor narzucił ograniczenia czasowe dotyczące spotkania to należy wykorzystać zasadę, którą promuje Guy Kawasaki, czyli 10-20-30. Oznacza ona maksymalnie 10 slajdów, 20 minut na prezentację i czcionkę o wielkości minimum 30.
4. Elevator pitch
Przygotuj się do opowiedzenia o swoim projekcie w ciągu kilku minut bez wsparcia żadnych dokumentów. Takie przedstawienie biznes planu określa się jako elevator pitch, bo powinno zająć tyle czasu ile przejazd windą kilkunastu pięter. Powiedzmy, że 3 minuty.
5. Model finansowy
Biznes plan można przedstawić w arkuszu kalkulacyjnym, np. w Excelu. Główną zaletą takiego podejścia jest możliwość zaprezentowania kamieni milowych projektu i określenia definicji sukcesu i porażki.
Taka forma ma sens, gdy projekt był już wcześniej zaprezentowany. Więcej na temat modelu finansowego można znaleźć w Dlaczego model finansowy jest ważny dla startupu?
O biznesie możemy też opowiedzieć w krótkim filmiku, co wbrew pozorom nie jest łatwe.
Biznes plan w formacie tradycyjnym przydaje się głównie na późniejszych etapach rozwoju firmy, gdy nastąpiła weryfikacja naszych założeń (kamieni milowych).
Szczegółowość dokumentu powinna więc iść w parze z etapem rozwoju projektu czy firmy. „Klasyczne” biznes plany mają charakter zbyt statyczny, aby nadążyć za dynamiką wczesnych etapów rozwoju firmy.
„Klasyczne” biznes plany będą wykorzystywane w projektach typu „corporate venture”, gdzie proces decyzyjny charakteryzuje się wysokim sformalizowaniem (np. zatwierdzanie przez radę nadzorczą).
Nie uciekniemy od „klasycznych” biznes planów w przypadku finansowania ze środków UE.
You must be logged in to post a comment.