Doskonalenie teasera inwestycyjnego. 4 porady.

Teaser inwestycyjny to jedno z trzech najważniejszych narzędzi inwestycyjnych. Warto poświęcić mu dużo uwagi i czasu. Regularnie powinno się przeprowadzać doskonalenie teasera inwestycyjnego.
O teaserze inwestycyjnym pisałem w Teaser inwestycyjny. Co to jest? Jak go przygotować? Podręcznik.
W znakomitej większości przypadków teasery inwestycyjne, które widziałem, nie były najlepiej przygotowane. Doskonalenie teasera inwestycyjnego można osiągnąć poprzez zastosowanie 4 poniższych porad.
Na stronie Startowej znajdziesz listę ważniejszych tekstów z bloga. Podzieliłem ją dla ułatwienia na kategorie.
Może zainteresują Cię teksty poświęcone wycenie firmy czy negocjacjom z inwestorem?
Polecam także Podsumowanie biznes planu (streszczenie menedżerskie).
1. Doskonalenie teasera z profesjonalistą
Najlepszym sposobem weryfikacji jakości teasera inwestycyjnego jest jego analiza przez kogoś kto zawodowo zajmuje się inwestycjami Venture Capital.
Warto wykorzystać własną siatkę networkingową, czyli „znajomych znajomych”, czy też poszperać na LinkedInie i dotrzeć do takiej osoby. Następnie zwrócić się do niej z prośbą o ocenę projektu i teasera inwestycyjnego .
Założyciel startupu powinien się starać nie zamieniać takiej rozmowy w spotkanie, mające na celu znalezienie inwestora VC.
Głównym celem tego spotkania będzie przede wszystkim uzyskanie opinii na temat teasera oraz sugestii dotyczących zmian jego zawartości.
Warto to zaznaczyć przed spotkaniem. W trakcie omawiania teasera inwestycyjnego z pewnością pojawią się ze strony profesjonalisty Venture Capital pytania o dodatkowe informacje na temat projektu inwestycyjnego.
Właśnie te pytania powinny pomóc przedsiębiorcy w skorygowaniu przygotowanego wcześniej teasera inwestycyjnego.
2. Rozpocznij pracę nad teaserem jak najwcześniej
Przedsiębiorca powinien zacząć przygotowywanie teasera inwestycyjnego na długo przed rozpoczęciem poszukiwania inwestora Venture Capital.
W przypadku projektu zaczynanego od zera (seed, czyli faza zalążkowa) teaser będzie równocześnie pierwszym planem biznesowym projektu. Wraz z rozwojem projektu teaser i plan rozwoju biznesu staną się oddzielnymi dokumentami.
Dojrzewanie teasera inwestycyjnego powinno następować razem z rozwojem spółki czy projektu.
Przygotowywanie teasera na dzień przed ważnym spotkaniem z potencjalnym inwestorem jest ryzykowne i może zakończyć się katastrofą.
Przedsiębiorca ma w takim przypadku zbyt wiele do stracenia.
Trzeba mieć świadomość, że założyciel raczej nie będzie miał szansy na ponowne spotkanie z tym inwestorem w celu przedstawienia projektu w „wersji poprawionej”. To będzie stracona okazja.
3. Doskonalenie teasera poprzez stałą aktualizację
Pozyskania inwestora to zazwyczaj długi proces, który może zająć od kilku miesięcy do nawet kilku lat (przy mniej intensywnym poszukiwaniu finansowania dla startupu).
Założyciel startupu powinien pamiętać o regularnej aktualizacji teasera inwestycyjnego.
Warto unikać sytuacji, gdy założyciel startupu na spotkaniu musi tłumaczyć inwestorowi co jest aktualne, a co nie. Sprawia to wrażenie braku organizacji co jest zawsze w takiej sytuacji negatywnie odbierane.
W związku z tym warto na bieżąco aktualizować zawartość teasera inwestycyjnego. Jego treść powinna być ściśle powiązana z rozwojem projektu czy spółki, zmianami w strategii czy otoczeniu biznesowym.
Wielu przedsiębiorców, po pozyskaniu kapitału na rozwój projektu czy firmy, wrzuca do głębokiej szuflady wszystkie dokumenty, które wykorzystywali w procesie poszukiwania finansowania (po ang. fundraising). Na pewno nie warto tego robić z teaserem inwestycyjnym.
Założyciel (founder) powinien mieć świadomość, że poszukiwanie kapitału dla dynamicznie rozwijającej się firmy to niekończący się proces.
Za jakiś czas będzie musiał uczestniczyć w kolejnej turze spotkań z inwestorami. Warto więc nadal mieć teaser pod ręką aby móc prezentować go potencjalnym inwestorom, choć na pewno, z mniejszą niż wcześniej częstotliwością.
4. Wykorzystuj teaser inwestycyjny jako narzędzie public relations
Teaser inwestycyjny to z pewnością doskonałe narzędzie promocji projektu czy przedsiębiorstwa pomiędzy doradcami i inwestorami.
Jednak, może on być także wykorzystywany jako forma promocji pomiędzy niektórymi kontrahentami czy też jako informacja dołączana do materiałów handlowych (oferta). Warto w takim przypadku ograniczyć zakres i szczegółowość prezentowanych informacji.
Taka systematycznie aktualizowana informacja dla partnerów biznesowych bardzo przydaje się, gdy wymagane jest szybkie przygotowanie profesjonalnego teasera inwestycyjnego.
You must be logged in to post a comment.