10 elementów, które powinny się znaleźć w każdym teaserze inwestycyjnym

10 elementów, które powinny się znaleźć w każdym teaserze inwestycyjnym. Blog. Private Equity Consulting. Mariusz Malec

W Nie przesyłaj biznes planu, bo i tak nikt go nie przeczyta. Prześlij teaser inwestycyjny. pisałem o tym, czym jest teaser inwestycyjny (streszczenie menadżerskie), jakie powinien mieć cechy oraz jaką pełni rolę w procesie pozyskania inwestora. Teraz opiszę co powinien zawierać teaser.

Podstawowym celem teasera inwestycyjnego jest pozyskanie wstępnego zainteresowania inwestora Venture Capital projektem i zachęcenie do poznania szczegółów. Teaser powinien być tak napisany, aby zapewnił przedsiębiorcy spotkanie z inwestorem.

Teaser inwestycyjny powinien zawierać informacje o projekcie czy firmie i koncentrować się na produkcie czy usłudze, rynku i sposobie realizacji. Szczegółowe elementy przedstawiam poniżej.

1. Nazwa, umiejscowienie firmy oraz dane kontaktowe

Zdarza się, iż niektóre teasery nie podają nazwy firmy. Według mnie ma to sens w bardzo nielicznych przypadkach. Z danych kontaktowych powinien wystarczyć nr telefonu, adres mailowy i adres witryny internetowej firmy / projektu, jeśli istnieje. Warto wstawić informację, w jakim mieście firma prowadzi lub będzie prowadzić swoją działalność operacyjną.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Jak znaleźć Twój startup (daj się znaleźć inwestorowi) oraz w Czy lokalizacja Twojej firmy ma znaczenie dla inwestora Venture Capital?.

2. Misja firmy

Misja firmy powinna opisać w sposób zwięzły istotę funkcjonowania firmy, a przede wszystkim cel, do jakiego dąży i jakie zaspokaja potrzeby. Misja powinna być przedstawiona w kilku zdaniach. Właśnie te kilka zdań powinien przedsiębiorca zawsze wyrecytować, nawet gdy zostanie obudzony o 4 nad ranem.

Więcej na ten temat znajdziesz w Teaser inwestycyjny: misja firmy – czy warto się męczyć nad jej przygotowaniem?

3. Przedstawienie firmy

Jeśli firma już funkcjonuje od jakiegoś czasu warto wspomnieć na czym polega czy polegała jej dotychczasowa działalność i przytoczyć historię jej osiągnięć.

4. Produkt / usługa

Przedsiębiorca w teaserze inwestycyjnym powinien przedstawić, bez używania żargonu, właściwego danemu rynkowi, na czym polega produkt czy usługa, a przy tym jakie konkretnie potrzeby zaspokaja czy jaki problem rozwiązuje. Powinien zostać przedstawiony stopień rozwoju produktu oraz sposób jego weryfikacji rynkowej.

5. Potencjalna wielkość rynku

Opisując rynek produktu czy usługi w teaserze warto odróżnić rynek docelowy, potencjalnie możliwy do zajęcia przez firmę czy produkt (tzw. addressable market) od rynku całkowitego.

Na przykład, jeśli przedsiębiorca chce oferować innowacyjną usługę podpisu elektronicznego w telefonie komórkowym to nie oznacza to, że wielkość rynku tej usługi będzie iloczynem wartości usługi i liczby telefonów komórkowych w użyciu. W rzeczywistości potencjalny rynek, w którym może mieć udział dana firma czy produkt będzie znacząco mniejszy.

Przedsiębiorca powinien również przedstawić skrótowo sposób szacowania wielkości rynku.

Więcej na temat analizy rynku docelowego można znaleźć w Jak duży jest rynek docelowy firmy, czyli TAM, SAM, SOM oraz Top-down i bottom-up, czyli szacowanie wielkości rynku docelowego firmy.

6. Pozycja konkurencyjna i bariery wejścia

Teaser inwestycyjny powinien opisywać pozycję rynkową firmy oraz źródła jej przewagi konkurencyjnej, a także bariery wejścia dla firm konkurencyjnych lub substytutów produktów. Wbrew pozorom opisanie tych kwestii nie jest proste. Wiele razy słyszałem od przedsiębiorców, iż nie istnieją konkurencyjne produkty / usługi do tych, które oni oferują. W 99,99% przypadków to nie jest prawda. Jeśli dany produkt / usługa rzeczywiście realizuje jakąś potrzebę jest bardzo prawdopodobne, że istnieje już co najmniej jakiś substytut.

Więcej informacji o analizie pozycji konkurencyjnej znajdziesz w Analiza firmy przez inwestora Venture Capital

7. Zespół

Teaser powinien przedstawić kluczowe osoby kierujące firmą lub zarządzające projektem. W teaserze nie ma miejsca na długie życiorysy, więc, oprócz przypisanego stanowiska, warto podać jedynie kluczowe charakterystyki poszczególnych osób.

Więcej informacji na temat przedstawienia zespołu znajdziesz Teaser inwestycyjny: pokaż, że ten zespół może wygrać!

8. Cele rundy finansowej i cele biznesowe

Teaser inwestycyjny powinien krótko przedstawić założenia związane z rundą inwestycyjną, czyli ile kapitału przedsiębiorca / firma zamierza pozyskać, jaki rodzaj finansowania (dłużne, kapitałowe), jaki jest harmonogram, preferencje dotyczące typu inwestora, liczby inwestorów itp. Cele, które zamierza osiągnąć przedsiębiorstwo dzięki finansowaniu najlepiej przedstawić w formie skróconego harmonogramu.

Więcej informacji na temat rund finansowych znajdziesz w następujących wpisach:

9. Struktura kapitałowa i historia zmian

Teaser powinien przedstawiać obecną lub zamierzoną strukturę kapitałową firmy wraz z komentarzem dotyczącym ewentualnych rund inwestycyjnych, które miały miejsce w przeszłości. Jeśli w spółce istnieje dług (pożyczka) z opcją konwersji na kapitał lub zostały wydane opcje na udziały to być może warto te kwestie opisać w paru słowach.

10. Dane finansowe

Teaser inwestycyjny powinien zawierać zarówno historyczne dane finansowe, jak i prognozy. Jeśli firma działa dużej niż rok, dane finansowe powinny obejmować co najmniej dwa pełne lata. Jeśli firma funkcjonuje krócej niż rok powinny być przedstawione dane za ten okres.

Podstawowymi kategoriami finansowymi, które powinny być przedstawione są przychody ze sprzedaży, EBIT lub EBITDA, ewentualnie wynik finansowy netto, poniesione nakłady, poziom zadłużenia handlowego i całkowitego. Dodatkowo, powinny być przedstawione parametry niefinansowe, np. liczba unikalnych użytkowników.

Więcej o oczekiwaniach inwestorów pisałem w pisałem między innymi w:

Bardzo proszę o kontakt w przypadku jakichkolwiek pytań czy wątpliwości dotyczących powyższego artykułu. Bardzo chętnie odpowiem.

 

Mogą Cię również zainteresować...